Nikon Imaging | Polska | Europa

30-04-2019

Ambasadorki Nikon Bénédicte Kurzen i Sanne De Wilde dokumentują złożoność wierzeń dotyczących bliźniąt w Nigerii

Amsterdam, Holandia, 30 kwietnia 2019 r. — Nowy projekt fotograficzny ambasadorek Nikon Bénédicte Kurzen i Sanne De Wilde przedstawia kontrastujące przekonania dotyczące bliźniąt we współczesnym społeczeństwie Nigerii. Wyposażone w aparaty D850 i Z 7 oraz obiektywy NIKKOR fotografki zanurzyły się w społecznościach miast, takich jak Igbo-Ora, w którym rodzi się więcej bliźniąt niż gdziekolwiek indziej na świecie¹, Abudża, które skrywa ciemniejszą historię bliźniąt w tym kraju, oraz Calabar, gdzie tradycje i wierzenia przeszły transformację.

Wskaźnik urodzeń bliźniąt w Afryce Zachodniej jest około czterokrotnie wyższy niż w pozostałej części świata¹. W odpowiedzi na ten fenomen w Nigerii wyewoluowały różne związane z nim przekonania i praktyki — od świętowania przez oddanie aż po demonizację. W wielu miejscach powstają sanktuaria na cześć ducha bliźniąt, a rodzeństwo jest zachęcane do radowania się ze swojej identyczności i nierozerwalnej więzi. W innych regionach istnieją doniesienia o tym, że bliźnięta nadal zabija się za ich domniemane powiązanie ze złem.

Przełamanie uprzedzeń
Pracując wcześniej jedynie indywidualnie, w tym projekcie Bénédicte i Sanne połączyły siły, wykonując wspaniałe portrety i kompozycje w celu zrozumienia fenomenu bliźniąt w Nigerii nie tylko w kontekście postrzegania ich przez społeczeństwo, ale także ich więzi genetycznej.

Bénédicte Kurzen komentuje:Bliźnięta mają symboliczne znaczenie w wielu różnych miejscach na świecie, lecz w Nigerii dotyczące ich wierzenia są szczególnie silne. Biorąc pod uwagę negatywne opinie, z jakimi ten kraj mierzy się w związku z traktowaniem bliźniąt, chciałyśmy się bliżej przyjrzeć złożonej mitologii leżącej u podstaw tej mrocznej historii, a jednocześnie spojrzeć na szerszy obraz tej kwestii, pokazując że w większości miejsc bliźnięta są czczone”.

Kontrastujące wierzenia
Ich trwająca dwanaście tygodni podróż rozpoczęła się w Abudży, gdzie zaledwie kilka lat temu nadal miały miejsce prześladowania bliźniąt, m.in. przez otrucie. Biorąc pod uwagę, że ryzyko śmierci matki podczas porodu jest wyższe przy ciąży bliźniaczej, niektórzy ludzie nadal postrzegają bliźnięta jako zagrożenie dla istnienia wspólnoty lub jako ludzi o „dziwnych mocach”.

Natomiast w Igbo-Ora celebruje się kulturę bliźniąt, a miasto znane jest jako „narodowy dom bliźniąt” i organizuje dla nich coroczny festiwal. Niemal w każdym domu mieszka tutaj co najmniej jedna para bliźniąt, a społeczność to celebruje.

Sanne De Wilde komentuje: „W społeczeństwach zachodnich bliźniactwo postrzega się jako coś biologicznego, natomiast w Afryce chodzi o duchową więź, która powstaje przez dzielenie łona. Bliźnięta w Igbo-Ora zachęca się do kultywowania identyczności i przez długi czas traktuje, ubiera i karmi w taki sam sposób. Na zdjęciach chciałyśmy zwrócić uwagę na tę symetrię”.

Położone w południowej Nigerii w miasto Calabar reprezentuje obszar, gdzie przekonania przeszły przemianę. Pod koniec XIX wieku misjonarka ze Szkocji Mary Slessor przeprowadziła się tam i otworzyła klinikę w odległej wiosce. Wychowując bliźniaki, skutecznie powstrzymała powszechną praktykę dzieciobójstwa bliźniąt wśród ludu Ibibio. Dziś jej dziedzictwo żyje i ze względu na wpływ, jaki wywarła, pamięta się o niej zarówno w Nigerii, jak i w Europie. 

Sprzęt
Obie fotografki używały aparatu D850, wykorzystując jego rozdzielczość, szybkość i czułość do sfotografowania ponad pięćdziesięciu bliźniąt w trzech różnych częściach kraju. Podczas ostatniego etapu projektu w Calabar Bénédicte używała również aparatu Z 7 razem z obiektywem NIKKOR Z 24-70mm f/4 S. W torbie miały również obiektywy AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED, AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G oraz AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED.

Sanne komentuje: Znakomita jakość zapewniana przez aparat D850 daje pewność, że bez względu na ujęcie — szerokokątne czy portretowe — uzyskane zdjęcie będzie nie tylko wyjątkowo ostre, lecz także odda grę światła, subtelne szczegóły i wyrazy twarzy. Lekki i kompaktowy korpus aparatu Z 7 również jest nieoceniony w naszej pracy — nie możemy się doczekać, by go jeszcze lepiej przetestować podczas przyszłych projektów”.

Mówiąc o ich pasji do projektu, Bénédicte podsumowuje: „Celem tego projektu jest zrozumienie złożoności traktowania bliźniąt w Nigerii, a nie uproszczenie tej kwestii. Rozmawiałyśmy z rodzeństwami, które są bardzo dumne ze swojego bliźniactwa i niezwykłej więzi, jakiej doświadczają dzięki niemu. Inne bliźnięta narodziły się w społeczeństwie, gdzie są prześladowane i ze strachu próbują unikać pokazywania swojej symetrii i identyczności. Wnikając w kulturę kraju, jego społeczeństwa i społeczności bliźniąt, zobaczyłyśmy, jak bolesna przeszłość stała się ważną częścią przyszłości, w której celebruje się bliźniactwo.”

Program „Specjalny projekt” firmy Nikon Europe

Program „Specjalny projekt” firmy Nikon Europe umożliwia realizację wymarzonych projektów ambasadorom marki Nikon, do których należą utalentowani i wpływowi fotografowie z całej Europy. Program jest częścią misji marki Nikon, której celem jest wspieranie inspirujących fotografów przez umożliwienie im realizacji projektów, na których im zależy, a przy tym stworzenie społeczności artystów wizualnych, którzy stawiają na innowacyjność.

Aby dowiedzieć się więcej o projekcie Bénédicte i Sanne, odwiedź ich strony programu „Specjalny projekt”: Sanne&Bénédicte.

Zestaw

W trakcie realizacji projektu Bénédicte i Sanne korzystały z następującego sprzętu:

● Aparaty:
   ⚬ D850 
   ⚬ Z 7

● Obiektywy: 
   ⚬ NIKKOR Z 24-70mm f/4 S 
   ⚬ AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G ED 
   ⚬ AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G 
   ⚬ AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED 

Informacje o Bénédicte i Sanne

Bénédicte i Sanne spotkały się dzięki NOOR — kolektywowi fotografów kierujących się względami etycznymi, który od dziesięciu lat próbuje zmieniać świat przez promowanie opowiadania historii.

Informacje o NOOR

NOOR to globalne, wielojęzyczne stowarzyszenie wybitnych publicystów, autorów, fotografów, artystów i filmowców dokumentujących, badających i obserwujących świat.

NOOR, którego nazwa pochodzi od arabskiego słowa „światło”, powstał w 2007 roku jako platforma pomagająca swoim członkom przejąć kontrolę finansową nad własną pracą i wykorzystać siłę grupy w zmieniającym się krajobrazie medialnym.

www.noorimages.com

¹  http://www.bbc.co.uk/worldservice/people/highlights/010607_twins.shtml