Nikon Imaging | Polska | Europa

Jako szwedzki fotograf Joel jest zafascynowany Lapończykami, którzy zamieszkują lokalne tereny Szwecji od ponad 5000 lat. Współpracując z firmą Nikon i wykorzystując swoje doświadczenie w fotografii sportowej, Joel pokazuje codzienne życie Lapończyków – obala stereotypy i demonstruje przejście od tradycyjnych zajęć do czasów współczesnych.

Maxida Märak

Maxida Märak jest artystką występującą w Sztokholmie.

„Dorastając, czułam, że brakuje mi wzorców – osób, które będąc Lapończykami wiele doświadczyły i walczą o prawa rdzennych mieszkańców. Uznałam, że sama muszę stać się wzorem do naśladowania”.

Ola Stinnerbom

Ola Stinnerbom, lapoński artysta i rzemieślnik wytwarzający bębny.

„Chcę na nowo odkryć lapoński bęben i pokazać jego znaczenie w czasach współczesnych. Chodzi o to, aby zmotywować lapońskie dzieci i młodzież do robienia własnych bębnów i grania na nich, do świętowania naszego dziedzictwa kulturowego”.

Merethe Kuhmunen

Merethe Kuhmunen, studentka na kierunku poświęconym skórze i tkaninom w Lapońskim Centrum Edukacyjnym.

„Pamiętam pierwszy raz, kiedy zdałam sobie sprawę, że lubię dziewczyny – miałam wtedy 10 lat. Tam, skąd pochodzę, ludzie nigdy nie dyskutowali o problemach społeczności LGBT, dlatego upłynęło dużo czasu, zanim komukolwiek o tym powiedziałam. Kiedy to zrobiłam, poczułam, że świat się przede mną otworzył. Nawet dziś uważam, że jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii problemów społeczności LGBT w Laponii (Sápmi). Nie poddam się. Myślę, że każdy powinien móc być tym, kim jest”.

Marika Renhuvud

Marika Renhuvud jest tancerką. Dorastała w pobliżu wodospadu w Storsätern i pochodzi z Idre – wysuniętej najdalej na południe lapońskiej wioski w Szwecji.

„Przeprowadziłam się do Falun kiedy miałam dziesięć lat i wtedy zaczęłam tańczyć. Od tamtego czasu ciągle tańczę. Teraz mieszkam w Sztokholmie, gdzie studiuję taniec w szkole baletowej”.

„Wybór kariery tanecznej nie był dla mnie oczywisty. Przez całe życie uwielbiałam pracę z reniferami, a do zamieszkiwanego przez nie lasu chodziłam z ojcem, odkąd byłam małym dzieckiem. To jest coś, co naprawdę kocham, ale zdałam sobie również sprawę, że muszę tańczyć, ponieważ sprawia mi to więcej radości niż cokolwiek innego”.

„Myślę, że poprzez taniec można przekazywać i opowiadać historie o naszej kulturze. Pozwala mi wyrazić siebie – mój ból, to, co czuję i myślę oraz to, co chcę zmienić w naszym społeczeństwie”.

Matti Berg

Matti Berg jest sołtysem lapońskiej wioski Girjas. W lutym 2016 r. sąd okręgowy w Gällivare przyznał mieszkańcom Girjas wyłączne prawo do kontrolowania połowów i polowań w regionie, przywracając uprawnienia zabrane Lapończykom w 1993 r. przez parlament Szwecji.

„Te ziemie tak wiele dla mnie znaczą – są częścią mnie, mojego ludu i całej mojej tożsamości. Są wszystkim”.

Katarina Kielatis

Katarina Kielatis, studentka na kierunku poświęconym skórze i tkaninom w Lapońskim Centrum Edukacyjnym.

„Nie lubię słowa »lapp«, ponieważ jest to poniżające, umniejszające i dyskryminujące określenie, które szwedzki rząd zastosował wobec nas. Używam określenia »Saamowie«, bo Lapończycy zawsze go używali”.

Bo Sunna

Od lat 80. XX wieku Bo Sunna i jego rodzina walczą z władzami lokalnymi i krajowymi o odzyskanie prawa do wypasu reniferów, a tym samym – swojej lapońskiej tożsamości oraz praw przynależnych rdzennej ludności.

Obecnie rodzina Bo Sunny i jej renifery żyją poza systemem prawnym – bez ochrony, jaką mają inni Lapończycy. Dzieci i wnuki Bo Sunny nie mogą posiadać reniferów, mimo że są Lapończykami i należą do rodziny z tradycją wypasu reniferów.

Anders Sunna

Anders Sunna, artysta

„Wiele z moich prac opiera się na doświadczeniach i przeżyciach mojej rodziny, takich jak przesiedlenie w 1986 roku”.

Mattias Jonsson

„Miałem fantastyczne wychowanie dzięki lapońskiej kulturze i sposobowi życia. Chcę wychować swoje dzieci w ten sam sposób i pomagać im, jak tylko mogę”.