Jak wykonywać lepsze portrety

Poznaj podstawy udanej fotografii portretowej

To nie może być trudne, prawda? Twój znajomy/współmałżonek/Twoje dziecko prosi Cię o zrobienie mu zdjęcia. Masz dobry aparat cyfrowy, sięgasz więc po niego i robisz zdjęcie. Wyniki nie zadowalają Cię jednak, a Ty nie wiesz, dlaczego. Zdjęcie jest ostre, a ekspozycja jest właściwa. Co więc poszło nie tak? Masz za sobą ważną lekcję: aby wykonać dobry portret, nie wystarczy spełnić wymogi techniczne.

Najpierw zastanów się nad tłem. Nie powinno ono odwracać uwagi od fotografowanego obiektu. Ściana w jednolitym kolorze, ciemna zieleń roślinności – świetnie sprawdzi się każde proste tło bez wyraźnych linii i wzorów. Nie ma nic gorszego od linii, słupka lub gałęzi, które sprawiają wrażenie, jakby wyrastały z głowy portretowanej osoby.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, preselekcja czasu otwarcia migawki, matrycowy pomiar ekspozycji, błysk wypełniający.

Na tym zdjęciu z głowy portretowanej osoby „wyrasta” znak drogowy.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, preselekcja czasu otwarcia migawki, matrycowy pomiar ekspozycji, błysk wypełniający.

Na tym zdjęciu nie jest już widoczny żaden znak drogowy. Wystarczyło przesunąć się o kilka metrów, a wykonane zdjęcie robi znacznie lepsze wrażenie.

Zastanów się nad tłem

Jeśli zrobisz komuś zdjęcie na jasnym tle, może się okazać, że utrwalisz jedynie zarys sylwetki. Jasny kolor tła może spowodować, że aparat nie doświetli obiektu, przez co będzie się on wydawał ciemniejszy. Aby temu zapobiec, możesz podnieść wbudowaną lampę błyskową lustrzanki cyfrowej Nikon lub włączyć funkcję lampy błyskowej w aparacie cyfrowym COOLPIX lub Nikon 1. O ile twarz fotografowanej osoby stanie się jaśniejsza, to jasne tło nadal będzie sprawiać problemy. 

Każda lustrzanka cyfrowa Nikon i każdy aparat COOLPIX mają funkcję kompensacji ekspozycji. Prześwietlenie o jeden lub dwa stopnie przysłony lub czasu otwarcia migawki pozwalają zrównoważyć jasność tła. Jeśli rezultat nadal nie jest zadowalający, spróbuj zastosować inne tło – najlepiej utrzymane w kolorach ciemniejszych od obiektu.

Pamiętaj, że na zdjęciu najważniejszy jest fotografowany obiekt. Nie musisz utrwalać na zdjęciu całego otoczenia. Zbliż się do obiektu lub użyj teleobiektywu albo obiektywu zmiennoogniskowego w zakresie tele. Wyodrębnij obiekt, fotografując go na prostym tle. Ludzka głowa jest ustawiona w pionie i tak też należy ją fotografować. Portrety wykonane w poziomie mogą sprawiać nieciekawe wrażenie.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, wbudowana podnoszona lampa błyskowa, błysk wypełniający.

Kompozycja tego zdjęcia jest nieciekawa. Obiekt znajduje się w środku kadru, pod ścianą z cegły, a dookoła jest sporo przestrzeni, która nic nie wnosi do zdjęcia.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, wbudowana podnoszona lampa błyskowa, błysk wypełniający.

Przed wykonaniem tego zdjęcia poprosiliśmy osobę o oparcie się o ścianę i odwrócenie się twarzą do aparatu. Poza tym zdjęcie – tym razem w układzie pionowym – zostało mocno wykadrowane w celu uzyskania ciekawszego efektu. Ściana z cegieł w tle stała się dynamicznym elementem kompozycji.

Zastanów się nad stylizacją

Następnie rozważ, w co jest ubrany obiekt. Na portretach zwykle dobrze wyglądają jednolite kolory, głównie dlatego, że nie odwracają niepotrzebnie uwagi. Wyraziste wzory przyciągają wzrok i uniemożliwiają skupienie się na twarzy obiektu.

© Gary Small

Aparat D300, obiektyw AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, wbudowana podnoszona lampa błyskowa.

Na tym zdjęciu osoba nosi wzorzystą koszulę, a po bokach ma półkę z szeregiem odciągających uwagę elementów (po lewej stronie) oraz pionowe rolety (po prawej stronie).

© Gary Small

Aparat D300, obiektyw AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, lampa błyskowa SB-900, błysk odbity od sufitu (ekran odbijający rzuca światło na obiekt).

Przed wykonaniem tego zdjęcia poprosiliśmy osobę o ustawienie się w takim miejscu, by pionowe rolety pełniły rolę tła. Poprosiliśmy także o zmianę stroju na jednolity kolorystycznie. Mocne wykadrowanie zdjęcia pozwoliło wyeliminować pozostałe elementy odwracające uwagę od obiektu. Światło odbite od sufitu delikatnie rozjaśniło fotografię.

Ustawienie się pod korzystnym kątem

Ostatnia wskazówka: o ile nie robisz zdjęć do kartoteki kryminalnej, unikaj fotografowania osób centralnie od przodu. Poproś osobę o lekki obrót (np. o 45 stopni od Ciebie) i zwrócenie twarzy do aparatu. To lepsza pozycja do zdjęcia, dzięki której obiekt nie tylko wygląda lepiej, ale też szczuplej.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, lampa błyskowa SB-900, błysk bezpośredni. 

Z tym zdjęciem jest kilka problemów. Pierwszym z nich jest światło lampy błyskowej bezpośrednio oświetlające osobę, a także wyraźny cień padający na ścianę w tle.

Drugim problemem są widoczne po bokach ramy obrazów, sufit nad głową obiektu oraz kanapa w dolnej części kadru. Pozycja, jaką przyjęła osoba, także nie jest zbyt korzystna.

© Gary Small

Aparat D800, obiektyw AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, preselekcja przysłony, matrycowy pomiar ekspozycji, lampa błyskowa SB-900, błysk odbity.

Udało nam się wykonać atrakcyjne zdjęcie, kadrując ciaśniej i tym samym wyodrębniając osobę. Tło nie odwraca już uwagi od osoby. W wyniku odbicia błysku od sufitu udało się uzyskać miękkie oświetlenie (bez ostrych cieni, które odciągają uwagę od fotografowanej osoby).

Ostatnim wprowadzonym ulepszeniem było ustawienie osoby nie prostopadle do aparatu, ale pod kątem, z twarzą zwróconą do obiektywu i ze skrzyżowanymi ramionami.

Autorem prezentowanego artykułu i zdjęć jest Gary Small.