TECHNIKA FOCUS STACKINGU ZAPEWNIAJĄCA GŁĘBIĘ I SZCZEGÓŁY W MAKROFOTOGRAFII

Nie chcemy Cię zniechęcać już na starcie, ale David Leaser powiedział nam, że jeśli zrobi sobie przerwę od techniki focus stackingu i wróci do niej po mniej więcej tygodniu, musi zaczynać naukę od początku. Jest pełen entuzjazmu dla techniki focus stackingu w makrofotografii, dzięki której zrobił te zdjęcia, przyznał jednak, że wymagały one sporo pracy.

Mimo to warto było się natrudzić, ponieważ focus stacking rozwiązuje problem ograniczonej głębi ostrości w makrofotografii.

Do wypróbowania techniki focus stackingu zainspirowała Davida wyprawa do Amazonii. Fotografując pejzaże, zwrócił uwagę na „niewielkie ekosystemy w poszyciu lasu deszczowego”. Uchwycenie wszystkich szczegółów i struktur, które dostrzegł w roślinach i kwiatach, okazało się problematyczne. „Niezależnie od otworu przysłony głębia ostrości nie była wystarczająco duża, aby uchwycić na zdjęciu wszystko, co chciałem” – powiedział. Wrócił do domu, poszukał odpowiednich informacji, dość szybko ustalił, na czym polega ta metoda, i zebrał potrzebne wyposażenie: aparat D3X, obiektyw AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, system bezprzewodowych lamp błyskowych R1C1 przeznaczonych do makrofotografii, szynę Cognisys StackShot, superstabilny statyw i oprogramowanie Zerene Stacker.

Zasilana elektrycznie szyna StackShot umieszczana jest na statywie i odpowiada za przesuwanie aparatu D3X z obiektywem Micro NIKKOR 60 mm, którego ostrość została ustawiona ręcznie, w stronę obiektu – za każdym razem o ściśle określoną odległość. David wprowadził ustawienie 0,3 mm, ponieważ jego zdaniem taka odległość sprawdza się najlepiej w przypadku głębi ostrości obiektywu 60 mm. Połączony z laptopem aparat D3X robi jedno zdjęcie na każdym z etapów. Dzięki włączeniu funkcji podglądu na żywo David widzi dokładnie to, co pokazuje obiektyw, a rejestrowane zdjęcia są widoczne na ekranie laptopa.

David nie zmienia ostrości obiektywu podczas ruchu szyny StackShot. Chce uzyskać wystarczająco dużo ostrych elementów w kadrze, aby oprogramowanie mogło stworzyć finalny obraz. Kiedy szyna StackShot przybliża się do kwiatu, David zazwyczaj robi kilkadziesiąt zdjęć. Oprogramowanie automatycznie wybiera najostrzejsze fragmenty każdego zdjęcia i łączy je w jedno.

© David Leaser

Przy każdym zdjęciu jest używana lampa błyskowa R1C1. „Ustawiam lampę w trybie automatycznym i robię kilka testowych zdjęć, zanim zacznę na dobre” – powiedział David. „Efekty śledzę na ekranie laptopa i decyduję, czy są potrzebne zmiany w ustawieniu lampy lub sile błysku”. Aby rozproszyć światło, David umieszcza na głowicach lampy błyskowej R1C1 dyfuzory Sto-Fen Omni-Bounce. Kiedy obiektyw zbliży się do obiektu na odległość około 7 cm, David dodaje dyfuzory do makrofotografii, dołączone do zestawu R1C1.

Czasami David korzysta z lampy błyskowej SB-900 do doświetlenia obszarów, które lampa makro może niedostatecznie oświetlić. „Ostrość systemu do makrofotografii jest ustawiona na kwiecie” – powiedział David. „Jeśli jednak będę potrzebował więcej światła, by doświetlić łodygę, skorzystam z lampy błyskowej SB-900 z dołączonym do niej dyfuzorem lub z softboksa LumiQuest. Lampę SB-900 wyzwalam bezprzewodowym sterownikiem SU-800 umieszczonym na gorącej stopce aparatu”.

David zapisuje zdjęcia w plikach NEF, a następnie przetwarza je pakietowo do formatu TIFF w programie Photoshop. Dzięki temu może według własnego uznania wprowadzać dowolne zmiany w kolorystyce lub ekspozycji zdjęć. Następnie importuje obrazy do programu Zerene Stacker, który dobiera oraz łączy ze sobą ostre fragmenty. W efekcie uzyskuje niewiarygodną głębię, wyrazistość i poziom szczegółów. David drukuje odbitki swoich zdjęć w formacie 44 x 60 na potrzeby wystaw i sprzedaży w galeriach.

Ważny jest jeszcze jeden czynnik – niesamowicie piękne kwiaty warte całego wysiłku. David kupuje je na targu kwiatów w Los Angeles lub hoduje samodzielnie. Sprzęt i oprogramowanie, o którym tu wspomnieliśmy, można znaleźć online, wyszukując słowa kluczowe, nazwy i frazy. W Internecie są też dostępne szczegóły, porady i samouczki dotyczące techniki focus stackingu. Jeśli zaś chodzi o kwiaty, wybór należy wyłącznie do Ciebie.